Recht door zee!

John P. de Wit Assurantiën te Stellendam

Hans Juch portretfoto

 

Hans Juch

Hans Juch, John P. de Wit Assurantiën: “Recht door zee!".

Recht door zee. Zo zijn onze klanten en zo verwachten zij dat wij zijn. Dit geldt helemaal voor de vele vissers en scheepsbouwers en –werven die klant van ons zijn. Deze mensen zijn heel direct; ze zeggen in je gezicht wat ze vinden, of het nou positief of negatief is.

Ons kantoor is sterk meegegroeid met de opkomst van de visserij en scheepsbouw in Stellendam, maar inmiddels hebben we ook veel particuliere klanten in onze portefeuille. Zelf ben ik nog steeds fulltime bezig met het bedienen van onze bijzondere doelgroep, waarvoor ik in 1997 vanwege mijn opleiding scheepsbouw bij het kantoor gekomen ben. Met mijn achtergrond spreek ik de taal van deze klanten, die rechttoe-rechtaan ontzorgd willen worden. Doe je dat goed, zijn de mensen heel loyaal. Doe je het fout, dan weet iedereen het.

Mede vanwege de doelgroep van vissers heeft bij ons niemand vrij in december. Er zijn dan bijvoorbeeld veel lijfrentestortingen. Maar wij hebben ook geen antwoordapparaat; als een visser belt, wordt hij gelijk doorgeschakeld naar een mobiel nummer. Want de werktijden van vissers zijn nu eenmaal onregelmatig.

Verzekeren van vissers en scheepsbouwers is ook echt specialistenwerk, waarbij wij samenwerken een Engelse verzekeraar. Schades kunnen ook heel groot zijn. Tegenwoordig ligt de zee vol glasvezelkabels. Vissers hebben risicoaansprakelijkheid als ze zo’n kabel stuk varen. Dan heb je het over claims die beginnen bij € 2,5 miljoen.

Of het nou een zakelijke of particuliere relatie betreft, hij verwacht dat je hem begrijpt. Als je niet werkelijk geïnteresseerd bent in de persoon aan de andere kant van de tafel, dan ontstaat geen verbinding. En juist die verbinding kenmerkt volgens mij de Local Hero.

Tegenwoordig hoor je vaak: wij lopen elk jaar de polissen van de klant door om te kijken of hij een goedkopere of betere verzekering kan krijgen. Wij doen dit al sinds 1985! Ieder jaar weer bezien wij of de autoverzekering van de klant beter kan. Dat is een gigantisch werk, maar het geeft klantenbinding.

Klanten willen wel meer zaken zelf kunnen doen. Daarom hebben we zojuist een internetportaal gebouwd. Daarin kan de klant al zijn polissen inzien, desgewenst gelijktijdig doordat hij veel schermen tegelijk kan openen. Er zijn meer partijen die een portal aanbieden, maar dan gaat het bijna altijd alleen om de eigen posten. We hebben het portaal zo eenvoudig gemaakt dat het een genot is te gebruiken. Overigens kijken we wel mee als de klant zaken verandert. Al is het maar om te voorkomen dat mensen door een typefout onderverzekerd zijn.

Naast ons kantoor hebben we een grote Regiobank-vestiging. Klanten waarderen de eenvoud van de one stop shopping om de hoek. Mensen zijn globalisering moe. Als ze zaken lokaal kunnen regelen, dan graag.

Naar boven