Van Wijngaarden

Het vak is mij met de paplepel ingegoten

Ons kantoor in Weesp is omgeven door groen en water. We kijken aan de achterzijde uit op mijn geboorteplek, de Vecht. Ik kwam op een woonark ter wereld. Mijn vader, een boerenzoon, startte daar in 1965 zijn eerste advieskantoor. De Bijlmermeer werd in die tijd net gebouwd en dat was meteen zijn werkterrein. Hij drukte dan op die talloze knopjes van de Bijlmerflats om verzekeringen aan te bieden. Het vak is mij met de paplepel ingegoten, al tijdens mijn studies aan de MEAO en HEAO hielp ik mijn vader. Alles komt nu weer samen: we zijn sinds 2018 in een duurzame boerderij aan de Vecht gevestigd. Op het dak liggen zonnepanelen en voor de deur staan volledig elektrische auto’s.

Over een aantal jaren vallen we officieel onder het gemeentelijk gebied van de hoofdstad. Tegenover ons kantoor verrijst Weespersluis, een woonwijk waar onder andere jonge tweeverdieners uit Amsterdam en omgeving zich gaan settelen. Onze toekomstige buren bieden een potentieel aan nieuwe klanten. Het is natuurlijk afwachten, maar als deze bewoners compleet advies en ondersteuning willen bij hypotheken, verzekeringen, financiële administratie, bank- en belastingzaken, dan zijn ze bij ons aan het goede adres. Wij zijn vrij selectief in wie we aannemen als klant. Het afsluiten van een enkele auto- of reisverzekering is niet ons streven. Overigens blijkt een reisverzekering nu toch niet zo’n simpel product te zijn als veel mensen dachten. Veel klanten bellen ons met vragen: wat is nu wel en niet gedekt in coronatijd en hoe zit het als een gebied plotseling ‘oranje’ wordt? Wij beantwoorden alle vragen en geven advies. Kom daar eens bij direct writers om. Het is vergelijkbaar met Ikea, je kunt er redelijk goedkoop meubels aanschaffen, maar je moet ze wel zelf in elkaar zetten.

De meeste van onze klanten bevinden zich op fietsafstand van het kantoor. We zitten perfect in de driehoek Amsterdam, Hilversum en Almere. Ons kantoor doet veel op de achtergrond voor het lokaal maatschappelijk leven, zoals de financiële administratie van de speeltuinvereniging, natuurijsbaan en sportvereniging. Samen met Nh1816 zijn we betrokken bij een bijzonder project: de aanschaf van elektronische knuffeldieren voor de bewoners van een verzorgingshuis in Weesp. Uit onderzoek blijkt dat mensen die aan dementie lijden, goed reageren op deze mechanische knuffels. Herinneringen aan eigen huisdieren komen weer boven en mensen worden er vrolijk van.

WhatsApp is in no-time een belangrijk contactvorm geworden. Klanten vinden het makkelijk om zo even foto’s van documenten en schades door te sturen. Ook de schade-app van Nh1816 wordt gebruikt. Verder communiceren we veel via e-mail. Voor de toekomst verwacht ik nog meer digitalisering, al zal het warm contact leidend blijven. In deze tijd van corona merken we hoe belangrijk het is om elkaar van dichtbij in de ogen te kunnen kijken. Besprekingen via webcam missen spontaniteit. Uitbreiding van kantoor en klantenkring is niet mijn ambitie voor de komende jaren. Het liefst blijf ik zo doorwerken met mijn vaste team van kundige collega’s. De meeste medewerkers zijn al decennia bij ons in dienst.

Een tip die ik klanten meegeef: maak altijd goede back-ups van je bestanden. Een schadeverzekering kan de kosten dekken, maar persoonlijke foto’s en data krijg je er niet mee terug. 

Naar boven