Op reis... Welke dekking biedt de Nh1816 doorlopende reisverzekering bij code oranje of rood?

10-11-2020

Onze Rijksoverheid geeft het dringende advies om geen reizen te maken of te boeken tot half januari 2021, tenzij strikt noodzakelijk. Ga je toch op reis naar een land met reisadvies code geel? Weet dan goed waarvoor jij verzekerd bent. Bijvoorbeeld als het reisadvies vlak voor óf tijdens jouw reis verandert naar code oranje of rood. Lees onderstaande scenario’s.

Let op, in alle gevallen geldt:

  • Je hebt jouw reis vóór 20 maart 2020 geboekt;
  • Je hebt de aanvullende dekking ‘Annuleringsverzekering’ vóór 20 maart 2020 afgesloten op jouw Nh1816 doorlopende reisverzekering;
  • Er is géén sprake van reisadvies code oranje of rood op de dag van jouw vertrek.

Scenario 1. Vlak vóór vertrek wordt het reisadvies voor jouw bestemming aangepast naar code oranje of rood

  1. Je besluit dat je niet meer op reis wilt gaan
    Let op: annuleer de reis nooit zelf, als deze niet door kan gaan door de coronabeperkingen. Het advies: ga vóór vertrek in overleg met de reisorganisatie over een best passende oplossing. Misschien is het mogelijk de reis naar een later moment om te boeken.

    In dit stappenplan beschrijven we overzichtelijk wat je kunt doen!
     
  2. Je besluit alsnog naar dit land af te reizen
    Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt het sterk af om op vakantie te gaan naar landen waarvoor een negatief reisadvies geldt, met code oranje of rood.

    Ga je alsnog op reis? Dan biedt onze aanvullende dekking ‘Annuleringsverzekering F5’ op de Nh1816 reisverzekering géén dekking bij voortijdig afbreken van de reis, gerelateerd aan het coronavirus. Wij bieden ook geen vergoeding voor extra kosten voor: 
  • in quarantaine blijven en/of langer verblijven op jouw bestemming (bijvoorbeeld als het land plotseling in algehele lockdown gaat);
  • eerder terugkeren naar Nederland;
  • niet genoten (gebruikte) vakantiedagen.

De reguliere dekking op onze Nh1816 doorlopende reisverzekering blijft verder wél ongewijzigd van kracht. Repatriëring (noodzakelijke terugkeer naar Nederland vanwege ziekte, letsel of overlijden) valt hier standaard onder.

Let op: de aanvullende dekking ‘Medische kosten’ is alléén geldig als je ook verzekerd bent bij een zorgverzekeraar, die dekking geeft voor de primaire zorgkosten in het buitenland.

Scenario 2. Terwijl je op reis bent in een land waarvoor het reisadvies code geel van kracht was, geldt plotseling code oranje of rood

  1. Je besluit de reis eerder te beëindigen
    Wij bieden géén vergoeding voor de kosten om eerder terug te keren naar Nederland.

    Wij bieden wél een (pro rata) vergoeding voor de niet gebruikte vakantiedagen op de annuleringsdekking (F5). We bieden tot maximaal € 1.500,–* per verzekerde, per reis, voor elke niet genoten (ongebruikte) reisdag met een maximum van 40 dagen. Deze vergoeding geldt alleen voor vooraf geboekte en betaalde onderdelen van de reis, niet voor onderdelen die tijdens de reis zijn geboekt.

    *Je kunt dit bedrag, voor jouw vertrek, tegen betaling van extra premie laten aanpassen van € 1.500,- naar € 2.500,-.
     
  2. Je besluit op jouw bestemming te blijven
    De dekking op onze Nh1816 doorlopende reisverzekering blijft ongewijzigd van kracht. Repatriëring (noodzakelijke terugkeer naar Nederland vanwege ziekte, letsel of overlijden) valt hier standaard onder.

    Let op: de aanvullende dekking ‘Medische kosten’ is alléén geldig als je ook verzekerd bent bij een zorgverzekeraar, die dekking geeft voor de primaire zorgkosten in het buitenland.
     
  3. Je besluit op jouw bestemming te blijven, maar vervolgens gaat het land plotseling in algehele lockdown
    Wij bieden géén vergoeding voor extra kosten voor:
  • in quarantaine blijven en/of langer verblijven op jouw vakantiebestemming;
  • eerder terugkeren naar Nederland.

Meer informatie
Bekijk onze veelgestelde vragen over corona, reizen en annuleren. Wij houden onze online informatie zo actueel mogelijk. Houd daarnaast de actuele reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten.

Heb je andere vragen? Neem dan contact op met jouw financieel adviseur.