De coronacrisis heeft een grote impact op ons allemaal. Onze Rijksoverheid geeft het dringende advies om geen reizen te maken of te boeken tot en met maart 2021, tenzij strikt noodzakelijk. Vakantie en familiebezoek zijn geen noodzakelijke reizen. Heb jij een reis geboekt en twijfel jij of deze nog door kan gaan? In dit blog praten wij je bij.
Wij adviseren jou om een geboekte reis bij twijfels nooit zelf te annuleren vanwege de coronabeperkingen. Neem eerst contact op met jouw reisbureau, luchtvaartmaatschappij of geboekte accommodatie. Volgens onze voorwaarden geldt namelijk dat de reisorganisatie waar jij jouw vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel moet doen voor terugbetaling of compensatie van de annuleringskosten. Denk aan een voucher, tegoedbon of mogelijkheid tot omboeken. Dit geldt voor alle reisbureaus, ongeacht of ze zijn aangesloten bij de ANVR of niet. Overleg daarom eerst met hen over een oplossing, eventueel samen met jouw adviseur.
Wat kun je wél doen? Bekijk ons stappenplan. Hierin zie je onder meer wat je kunt doen als je twijfelt of je het resterende bedrag van de reissom wel/niet moet voldoen.
Is jouw reis geannuleerd door de reisorganisatie? Onder bepaalde voorwaarden kun je mogelijk annuleringskosten terugkrijgen via Nh1816: in dit blog lees je meer.
Ga je toch op reis? Houd er rekening mee dat het coronavirus voor onvoorspelbare situaties zorgt. Ook reizen naar een land met een geel reisadvies is een risico. Voorkom vervelende verrassingen. Bekijk twee reisscenario’s om te zien welke dekking de Nh1816 reisverzekering biedt. Bijvoorbeeld als het reisadvies vlak voor of tijdens jouw reis plotseling verandert van code geel naar oranje of rood.
Let op, deze dekking geldt alleen:
Volg de berichtgeving vanuit de Rijksoverheid. Een paar tips:
Bekijk onze veelgestelde vragen. Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met jouw adviseur.