Schonewille & ter Harkel

"Persoonlijk contact is hier niet te verslaan met digitale middelen"

Bert en Bert Schonewille

Lopen, lopen en nog eens lopen. Dat doen we graag. We zijn ontzettende fans van de Stadsloop in Appingedam, inmiddels een sporthappening met zo’n tweeduizend deelnemers.

Iedereen is er aanwezig. Wereldtoppers zetten op het tien-kilometer-parcours scherpe tijden van zo’n 28 minuten neer, fanatieke amateurs proberen hun persoonlijke records te verbeteren en recreanten genieten van de mooie omgeving van Noordoost-Groningen.

Mijn zakelijk partner Bert Schonewille heeft ook zijn eigen ‘hardloopkindje’, de Zeemijlenloop in Delfzijl, waar deelnemers drie of zes zeemijlen, vijf-enhalf of elf kilometer, afleggen. Persoonlijk loop ik hard waar mogelijk en ja, dan wil presteren. Tijdens de marathon van Berlijn ging dat een keer wat minder. Ik raakte aan de praat met twee Amerikanen. Ze stonden af en toe stil om de rijke architectuur in de stad te fotograferen en toen dacht ik: zo kan het dus ook. Maar als ondernemers zijn we competitief ingesteld, dat krijg je er niet uit.

Elke donderdag wordt er gesport, een verplichting voor medewerkers die ouder dan vijftig jaar zijn. Een gezonde levensstijl maakt vanaf die leeftijd een enorm verschil. Ons team en een grote hoeveelheid klanten nemen dit jaar opnieuw deel aan de Stadsloop, waar we één van de vaste sponsoren zijn. In totaal weten we zo’n 150 mensen te mobiliseren. Het evenement, dat eind juni plaatsvindt, wordt traditioneel afgesloten met een barbecue en daar kom je natuurlijk weer alle bekenden tegen.

Verbondenheid en persoonlijk contact

Die verbondenheid is belangrijk in Appingedam, een plaats met zo’n twaalfduizend inwoners. Het verschilt dag en nacht met de stedelijke mentaliteit van hoofdstad Groningen, waar ons kantoor ook is gevestigd. Daarnaast hebben we een locatie in Delfzijl. We werken voor in totaal zesduizend relaties. Appingedam is onze thuisbasis, de plaats waar Schonewille & Ter Harkel vijftien jaar geleden ontstond. Het is een mooi Middeleeuws stadje, waar de hangende keukens veel bekijks trekken. Mensen bouwden uit ruimtegebrek gewoon boven het Damsterdiep.

Persoonlijk contact is hier niet te verslaan met digitale middelen. Apps, website, social media zijn extra communicatiekanalen, je moet ze hebben, maar wij bieden écht toegevoegde waarde in de vorm van persoonlijke gesprekken. Dat zal naar verwachting over vijf, tien jaar nog altijd zo zijn. We willen hier ook absoluut blijven, al denken we wel aan regionale uitbreiding op middellange termijn.

Nu de rente al tijden laag staat, willen veel mensen hun hypotheek bespreken. Mensen zijn vatbaar voor snel resultaat, maar oversluiten levert niet altijd voordeel op. Of ze twijfelen juist over een lange rentevast-periode, maar waarom zou je dat met zo’n lage rentestand niet doen? Wij adviseren daar graag bij.

Een handige tip voor particuliere klanten? Zorg dat je zoveel mogelijk verzekeringen bij één verzekeraar hebt. Dat communiceert makkelijker en het voorkomt overlap van dekkingen.