Wijnand Koudstaal

"Wij luisteren en gaan op zoek naar oplossingen"

Eens in de maand sta ik op zaterdagnacht, stipt half drie, naast mijn bed  om vijfhonderd koeien bij een boer in onze regio te melken. Veel mensen komen net uit het café, maar ik kan geen genoeg krijgen van de dauw op de velden, de ochtendgeluiden en de dieren. Het begon ooit als een hobby die ik met een familielid deelde. Zo’n zeven jaar geleden bezat het bedrijf dat ik maandelijks bezoek heel wat minder koeien, maar ik vind het nog steeds geweldig om er te helpen. En de boer kan eens lekker uitslapen. Zondagochtend, tien uur, ben ik weer thuis.

Schoonhoven heeft een lange historie en de Veerpoort is één van onze karakteristieke monumenten. In 1995 sloot de poort voor het laatst wegens hoog water, maar dat kan onder invloed van klimaatverandering zomaar vaker gaan voorkomen. De stad -jazeker, we hebben stadsrechten- telt 12.000 inwoners en heeft zijn dorpse karakter behouden. Iedereen kent elkaar. We mogen tweeduizend inwoners van Schoonhoven en omgeving tot onze klantenkring rekenen. Dat had mijn vader nooit verwacht toen hij in 1987 als oud-timmerman de assurantiebranche betrad. Hij begon in loondienst, ging de deuren langs voor het innen van de premies en advies.

Nog altijd komen we bij mensen thuis. Schoonhovenaren stellen dat op prijs, we vinden het zelf leuk, maar het heeft ook een inhoudelijke functie. We kunnen de gevolgen van schade overzien. Duizend euro schade na inbraak is op het eerste gezicht niet zo schokkend, maar voor een oudere dame die haar setje geliefde sieraden kwijt is, betekent het alles. Mensen willen in zo’n situatie hun verhaal kwijt aan hun lokale tussenpersoon. Ze bellen en appen. Wij luisteren en gaan op zoek naar oplossingen. 

Inmiddels heeft bijna iedereen een tablet of smartphone. Mensen investeren in peperdure apparaten, maar een goede val- en krasbescherming kan er vaak niet meer af. Een verkeerd soort zuinigheid. Verzekeraars blijven niet tot in het oneindige vergoeden, er komen ongetwijfeld hogere eigen risico’s voor deze categorie. Mijn tip luidt dan ook: investeer in beschermhoezen voor mobiele apparatuur.

Je verwacht het wellicht niet in deze tijd, maar ook jongeren in Schoonhoven waarderen de fysieke nabijheid van een adviseur. Ze vinden het prettig als we langs komen. Dat blijven mijn broer en ik dan ook doen. We leiden het bedrijf ongetwijfeld anders dan mijn ouders, maar we streven geen extreme groei na. We zijn wel op zoek naar een andere locatie voor het kantoor. Binnen Schoonhoven uiteraard. Onze lokale focus gaat niet verloren.