Paul Klomberg assurantiën

‘Ik had het gevoel: deze familie móet naar huis’

Paul Klomberg


Wat doet een assurantiekantoor als er in het weekend een alarmerend telefoontje binnenkomt van een zieke vakantieganger? Sander Klomberg van Paul Klomberg Assurantiën in Silvolde hoeft niet lang na te denken: ‘Helpen natuurlijk!’

Het begint allemaal met een melding op vrijdag. De moeder van een gezin op vakantie in Turkije kampt met een infectie en wil zo snel mogelijk naar huis. Sander Klomberg, vennoot bij Paul Klomberg Assurantiën in Silvolde, neemt de telefoon op. ‘In eerste instantie heb ik geadviseerd om contact op te nemen met de Alarmcentrale’, vertelt hij. ‘Maar bij hoge uitzondering heb ik toch ook maar mijn mobiele nummer doorgegeven.’Want Sander voelt dat het niet helemaal lekker zit. En hij krijgt gelijk.‘ Op zaterdagochtend was ik als jeugdbestuurslid bij de voetbalclub bezig toen ik weer een telefoontje van de familie in Turkije kreeg. De Alarmcentrale had ze niet met spoed naar huis kunnen krijgen. Ik heb de moeder aan de telefoon gehad en ik voelde de emotie en wanhoop. Ik had het gevoel: deze familie móet naar huis.’

Opluchting

Daarop belt Sander als intermediair met verzekeringsmaatschappij Nh1816. Het is weekend en hij verwacht niet direct een antwoord. ‘Ik heb een noodkreet verzonden naar de directie, die daarop de manager van de schadeafdeling heeft ingeschakeld. Hij belde me direct en zei: “Als jij het gevoel hebt dat jouw klant naar Nederland moet komen, dan mag je het meteen gaan regelen.” Nog diezelfde zaterdagmiddag krijgt Sander groen licht en gaat hij aan de slag. ‘Ik heb het reisbureau waar wij mee samenwerken om half twee gevraagd vijf tickets te regelen en ik ben in de weer gegaan met de toestemming om een zieke patiënt te vervoeren. Veel vluchten zaten vol, maar tweeënhalf uur later was de terugreis geregeld en waren de formulieren getekend. Zondagochtend is de familie naar Düsseldorf gevlogen, de dichtstbijzijnde luchthaven voor de  Achterhoek. In de middag heb ik een sms ontvangen dat de familie  weer thuis was. Wat een opluchting!  Mevrouw was echt enorm ziek, dus ik weet dat dit de juiste beslissing is geweest.’

Goede keus

Deze rubriek mag dan ‘Opmerkelijk verhaal’ heten, voor Sander is dit niet meer dan normaal. ‘Ik vind het logisch als een klant ons belt en hij zit in nood, dat we helpen.’ Voor hem bewijst dit nu precies de  kracht is van een lokaal assurantiekantoor.  ‘Als tussenpersoon kennen wij onze klanten echt, het zijn geen nummers. Dus als zo’n gezin uit Turkije belt, dan weten we met wie we te maken hebben, en proberen we zo goed mogelijk te helpen.’ Over de samenwerking met Nh1816 is hij erg te spreken. Vooral het feit dat zelfs de directie in het weekend gewoon bereikbaar was voor hem als tussenpersoon, heeft Sander goed gedaan. Paul Klomberg Assurantiën werkt al sinds 2008 samen met de verzekeringsmaatschappij. ‘Een goede keus, dat blijkt maar weer.’

Reactie van de klant

‘Wanhoop, paniek, verdriet… Uitgedroogd en volledig opgebrand lag ik in onze hotelkamer in Turkije. Doodziek. Toen was daar onze reddende engel: Sander Klomberg. Wat hij voor ons gedaan heeft, is niet in woorden uit te drukken! Zijn inzet, op zijn vrije zaterdag, is zo hartverwarmend. Hij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat wij binnen enkele uren met het vliegtuig terug naar Nederland konden.’