Wim Jansen Assurantiën
"Een financieel adviseur maakt alleen al het verschil door er voor de klant te zijn en bereikbaar te blijven. Klanten hoeven niet eens een afspraak te maken, ze kunnen zo binnenlopen."
Maarten Dangremond
Wim Jansen Assurantiën | Adviseurs aan het woord
De gemeente Rijssen-Holten telt meer dan 38.000 inwoners, van wie er zeker 28.000 in Rijssen wonen. Wat omvang betreft, is Rijssen dus geen dorp te noemen - we bezitten trouwens stadsrechten - maar we hebben wel een dorps karakter. Rijssenaren groeten elkaar op straat. Iedereen kent elkaar en als er hulp nodig is, komen mensen in actie. We zijn ook een echte bouwgemeente. Een bekende naam als VolkerWessels vindt zijn oorsprong in Rijssen, maar er zijn ook talloze aanverwante ondernemingen, zoals aannemers en leveranciers voor de bouwsector. Veel van deze bedrijven zijn klant bij ons.
Een Rijssenaar wil altijd winnen. Ook met sport. De plaatselijke volleybalvereniging speelde een aantal jaren op het hoogste niveau, er wordt jaarlijks een bekende triatlonwedstrijd georganiseerd en we hebben drie voetbalclubs. Van dat drietal is Excelsior '31 onze favoriet. De club telt zo'n tweeduizend leden en is één van de grootste voetbalverenigingen in Twente. Eigenlijk komt alles voor ons samen in de club. Veel van onze klanten zijn lid van Excelsior '31, een collega speelt in het 45-plus-elftal, een andere collega leidt het derde elftal en zelf voetbal ik in het tweede, na jarenlang in het eerste van Excelsior '31 te hebben gespeeld.
We sponsoren talloze verenigingen in de regio, natuurlijk sportclubs, maar ook koren en de kanarievereniging. Met Nh1816 gaan we zeker iets moois op touw zetten. We werken nu ongeveer een jaar samen, dus nog niet zo lang, maar we denken in de richting van activiteiten voor jongeren uit gezinnen die minder te besteden hebben. Twee collega's die vorig jaar ons kantoor kwamen versterken, droegen Nh1816 bij ons aan. Zij hadden goede ervaringen met de verzekeraar. Nu we ruim een jaar verder zijn, kan ik zeggen: dat hadden we eerder moeten doen. De lijnen zijn kort, medewerkers zijn vriendelijk en goed bereikbaar en producten, voorwaarden en premies zijn concurrerend. Ook de VerzekeringApp werkt prima. Een fijne verzekeraar om mee samen te werken.
Ons kantoor bestaat uit zes man. We willen graag in Rijssen blijven werken en het lokale karakter van ons kantoor behouden. Misschien dat er ooit nog een locatie in het naburige dorp Enter bijkomt. We merken dat de behoefte aan persoonlijk contact bij financiële vraagstukken toeneemt. Alles wordt zo complex, mensen zitten met tientallen inschrijvingen en hebben overal polissen lopen. En er wordt maar maandelijks via automatische incasso geld afgeschreven. Soms komen ze hier binnen, zowel jong als oud, met een berg papier: alsjeblieft, zoek het voor me uit. We zien ook dat de digitaliseringslag voor een grote groep niet werkt. Ze leveren dan iets aan, maar dan klopt een detail niet of er ontbreekt iets. Een direct writer stuurt de boel dan weer terug, maar daar gaat wat tijd overheen en bij vragen is deze online verzekeraar telefonisch niet bereikbaar. Dan mag je de chatbot testen. Een financieel adviseur maakt alleen al het verschil door ervoor de klant te zijn en bereikbaar te blijven. Klanten hoeven niet eens een afspraak te maken, ze kunnen zo binnenlopen.
Goed advies begint bij het goed luisteren naar de klant tijdens het intakegesprek en de inventarisatieperiode. De zichtbare risico's zijn door onze deskundigheid en ervaring vaak snel en gedegen in kaart gebracht, maar risico's waarbij de nodige emotie komt kijken, krijg je alleen maar tijdens persoonlijke gesprekken naar boven. En ze zijn minstens zo belangrijk om een goed advies uit te brengen. Ons vak bestaat voor 60 procent uit verzekeren en voor 40 procent uit het bieden van een luisterend oor. En waar nodig doorverwijzen binnen een betrouwbaar professioneel netwerk. Met die sterke combinatie kan een financieel adviseur zich onderscheiden en een bijzondere positie in de maatschappij innemen.