Coronavirus & annuleringsdekking: vragen en antwoorden

Wij krijgen momenteel heel veel vragen over het coronavirus en of mensen hun reis kunnen annuleren met de annuleringsverzekering. Heb je een vakantie geboekt naar een gebied waar zorgen zijn ontstaan over het coronavirus en vraag jij je af of je deze reis kunt annuleren?

In onze actuele blog leggen wij alles uit. We delen hieronder bovendien veelgestelde vragen over reizen, het coronavirus en hoe Nh1816 daarmee omgaat. Bij nieuwe updates vullen we de vragen aan.

Niet direct. Neem als eerste contact op met jouw reisbureau. Volgens onze voorwaarden geldt dat de reisorganisatie waar jij jouw vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel moet doen voor terugbetaling of compensatie van de annuleringskosten. Dit geldt voor alle reisbureaus, ongeacht of ze zijn aangesloten bij de ANVR of niet. Pas wanneer de vervoerder en/of accommodatieverstrekker geen restitutie biedt, kun je bij Nh1816 terecht. Dan beoordelen wij of je jouw annuleringskosten kunt terugkrijgen. 

Wij bieden géén vergoeding voor annuleringskosten als je jouw reis zelf hebt geannuleerd. We leggen graag uit waarom: 

Stel, je annuleert zelf jouw geboekte reis. De reisorganisatie maakt dan een annuleringsfactuur: je ontvangt een nota voor de annuleringskosten. De reisorganisatie biedt jou in dit geval verder niets aan, zoals compensatie in de vorm van een voucher, tegoedbon of mogelijkheid tot omboeken. De annuleringskosten, zoals vermeld op de nota die je hebt ontvangen, kunnen wij niet vergoeden omdat je in dit geval ‘zelf schade hebt veroorzaakt’. Je hebt namelijk zelf actie ondernomen om te annuleren – met als gevolg annuleringskosten – en niet afgewacht tot de reactie / het voorstel van de reisorganisatie ter compensatie van jouw reis die niet meer door kan gaan. Het feit dat je zelf actie hebt ondernomen, is in strijd met wat we noemen de ‘schadebeperkingsplicht’. 

Kortom: kan jouw reis niet doorgaan vanwege de coronacrisis? Annuleer niet zelf, maar ga in overleg met jouw reisorganisatie en bespreek de opties voor een best mogelijke oplossing!

Nee. Om bij Nh1816 Verzekeringen in aanmerking te komen voor het terugkrijgen van annuleringskosten, moet je een doorlopende Nh1816-reisverzekering hebben afgesloten inclusief annuleringsdekking.

Het is voorlopig niet mogelijk een kortlopende Nh1816-reisverzekering af te sluiten. 

Een doorlopende Nh1816-reisverzekering afsluiten kan wél, maar let op! Met ingang van 20 maart 2020 is door de huidige ontwikkelingen de dekking ‘negatief reisadvies’ uit onze verzekering geschrapt als dit reisadvies het gevolg is van het coronavirus.  Dit geldt voor alle reizen geboekt op of na 20 maart 2020 en verzekeringen die worden gesloten op of na 20 maart 2020.

Wat betekent dit?
Stel: je sluit op of na 20 maart een doorlopende Nh1816-reisverzekering af. De week erna boek je een reis. Ben je voor vertrek toch genoodzaakt deze reis te annuleren vanwege een negatief reisadvies door het coronavirus? Dan bieden wij géén vergoeding voor de annuleringskosten van deze reis. De overige voorwaarden voor annulering blijven wel van kracht, bijvoorbeeld als je jouw reis moet annuleren vanwege ziekte of overlijden van een dierbare, zoals aangegeven in de voorwaarden.

Let bij het boeken van jouw vakantie goed op de actuele reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken

Nee, deze kosten vallen bij Nh1816 niet onder de dekking. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij.

Je kunt je reis annuleren. Of je jouw annuleringskosten via Nh1816 terug kunt krijgen, hangt af van een aantal voorwaarden. Via dit bericht leggen wij uit hoe precies.

Volg dan de voorschriften op die door de autoriteiten op jouw reisbestemming zijn vastgesteld.

Een ESTA is een verplichte reistoestemming om zonder visum naar de Verenigde Staten te mogen reizen. Als het ESTA formulier wordt ingetrokken, biedt Nh1816 geen dekking.

Deze keuze kunnen wij niet voor jou maken. Houd de actuele reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten. Is er sprake van een negatief reisadvies met code oranje of rood? Dan is het, onder bepaalde voorwaarden, mogelijk om annuleringskosten terug te krijgen via Nh1816. In dit bericht lees je hoe precies.

Ja, jouw kortlopende Nh1816-reisverzekering blijft geldig tot de eerstvolgende mogelijkheid dat je kunt terugkeren naar Nederland.

We bieden geen vergoeding voor extra gemaakte kosten tijdens jouw verblijf, zoals de kosten van een nieuwe vlucht of omboekkosten voor een andere vlucht naar huis.

We bieden wel een (pro rata) vergoeding tot maximaal € 1.500,– per verzekerde, per reis, voor elke niet genoten (ongebruikte) reisdag met een maximum van 40 dagen. Deze vergoeding geldt alleen voor vooraf geboekte en betaalde onderdelen van de reis, niet voor onderdelen die tijdens de reis zijn geboekt.

Neem contact op met jouw reisorganisatie of geboekte accommodatie, om te vragen of je de aanbetaling moet doen of dat dit kan worden uitgesteld. Ook kunnen zij toelichten wat je kunt doen als de reis toch niet door kan gaan.

Nee, niet de volledige annuleringskosten. Vouchers en/of tegoedbonnen die een redelijke periode geldig zijn, zijn een op geld te waarderen (financiële) compensatie. Als je volgens onze voorwaarden recht hebt op een vergoeding van annuleringskosten, brengen wij het bedrag van deze compensatie in mindering op onze vergoeding.

Je mag een voucher of tegoedbon niet weigeren als deze een redelijke periode geldig is, bijvoorbeeld een jaar lang. Je mag deze wél weigeren als de voucher of tegoedbon (te) veel beperkingen heeft of voor een hele korte (onredelijke) duur geldig is, bijvoorbeeld twee of drie maanden.

Let op: als je de voucher weigert, betekent dit niet dat je recht hebt op vergoeding van de annuleringskosten via Nh1816. Je hebt namelijk al een aanbod tot vergoeding ontvangen van je reisorganisatie. Accepteer je dit aanbod niet, dan vragen wij jou zelf een andere oplossing te vinden in overleg met je reisorganisatie.

Ik heb een reis geboekt, waarbij ik daarna aanvullend verdere activiteiten en/of een binnenlandse vlucht heb geboekt. De reisorganisatie biedt aan de vlucht om te boeken naar een nader te bepalen datum. Wat kan ik doen met de overige geboekte onderdelen van de reis?

Als jouw reis is geboekt bij een ANVR reisbureau dan vragen we jou deze vraag met hen te bespreken. Heb je jouw reis zelf samengesteld? Probeer dan de andere geboekte onderdelen zelf om te zetten naar een nader te bepalen datum. Als dat niet mogelijk is, kun je deze overige onderdelen annuleren. 

Ik heb een voucher/tegoedbon ontvangen van mijn reisorganisatie/touroperator, ter compensatie van mijn geannuleerde reis. Ik heb een kortlopende annuleringsdekking op mijn Nh1816-reisverzekering afgesloten voor deze (nu geannuleerde) reis. Verhuist de kortlopende annuleringsdekking mee naar de voor de voucher te boeken reis?

Nee, deze verhuist niet mee. Op het moment dat je de nieuwe reis boekt met de voucher/tegoedbon, moet je een nieuwe kortlopende annuleringsdekking afsluiten op jouw Nh1816-reisverzekering. Let op: vanwege de aangescherpte maatregelen door het coronavirus is het voorlopig niet mogelijk een kortlopende annuleringsdekking af te sluiten op onze Nh1816-reisverzekering.

Door de Coronacrisis ben ik niet in staat om zelf mijn terugkeer te regelen. Via bijzonderebijstandbuitenland.nl krijg ik hulp, waarbij ik ook een eigen bijdrage moet betalen. Kan ik nu een beroep doen op de annuleringsdekking van mijn Nh1816-reisverzekering?

Nee, de voorwaarden van Nh1816 geven hiervoor geen dekking