Coronavirus, reizen & annuleringsdekking: vragen en antwoorden

Wij krijgen veel vragen over het coronavirus en hoe het zit met de Nh1816 doorlopende reisverzekering. Wil je een reis boeken? Let op het actuele reisadvies van de Rijksoverheid.

  • Bekijk dit handige overzicht om te zien waarvoor je precies verzekerd bent met onze doorlopende reisverzekering en aanvullende annuleringsdekking. Zo ga je goed voorbereid op vakantie.
  • In dit stappenplan zie je wat je kunt doen bij twijfels over jouw geboekte reis. Het belangrijkste advies is om jouw reis nooit zelf te annuleren!
  • In ons blog leggen wij alles uit over reizen, het coronavirus en hoe Nh1816 daarmee omgaat.

We delen hieronder actuele veelgestelde vragen, verdeeld over drie categorieën:

  1. Vóór vertrek;
  2. Op mijn vakantiebestemming;
  3. Mijn reis is geannuleerd.

Vóór vertrek

In dit handige overzicht zie je welke dekking wij bieden bij diverse reisadviezen.

Neem eerst contact op met jouw reisorganisatie! Biedt deze geen compensatie voor de geannuleerde reis? Dan kun je bij Nh1816 terecht onder bepaalde voorwaarden. Is Nederland geclassificeerd tot ‘code rood-land’ door het ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control), het Europese RIVM? Was op het moment van boeken van je reis voor jouw reisbestemming een positief reisadvies (code groen of geel) afgegeven? Dan vergoeden wij onverplicht de annuleringskosten volgens de polisvoorwaarden van onze annuleringsdekking op de doorlopende reisverzekering.

 

Om aanspraak op vergoeding te kunnen maken geldt: 

 

  • De reis is geboekt in de periode vóór 30 juni 2021.
  • De doorlopende annuleringsdekking is uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken van de vakantie afgesloten.
  • Je moet in ieder geval de boeking- en annuleringsnota kunnen inleveren.

Alleen als jij (of meereizende verzekerden op jouw polis) binnen 24 uur voor vertrek positief bent getest op corona door een officiële instantie, zoals de GGD, vergoeden wij (onverplicht) jouw annuleringskosten, volgens de polisvoorwaarden van de annuleringsdekking op de Nh1816 doorlopende reisverzekering.

  • Reis je naar de Nederlandse Antillen? Dan houden wij rekening met de termijn van 72 uur voor vertrek i.p.v. 24 uur voor vertrek. 
  • Spreekt jouw reisorganisatie van een termijn langer dan 24 uur voor vertrek? Dan houden wij daar rekening mee, maar let op: tot maximaal 72 uur voor vertrek.

Let op! Deze vergoedingsregeling geldt voor alle vakantiereizen (per vliegtuig of ander vervoersmiddel) vanaf 30 juni 2021. Neem contact op met jouw adviseur voor meer informatie.

Ja, maar alleen als:

  • Je partner is meeverzekerd op jouw Nh1816 doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking;
  • Je partner 24 uur voor vertrek positief is getest op corona door een officiële instantie, zoals de GGD. Voor een reis naar de Nederlandse Antillen houden we rekening met een termijn van 72 uur i.p.v. 24 uur voor vertrek. Spreekt jouw reisorganisatie van een termijn langer dan 24 uur voor vertrek? Dan houden wij daar rekening mee, maar let op: tot maximaal 72 uur voor vertrek.

Deze vergoedingsregeling geldt voor alle vakantiereizen (per vliegtuig of ander vervoersmiddel) vanaf 30 juni 2021. Neem contact op met jouw adviseur voor meer informatie.

Neem eerst contact op met jouw reisorganisatie! Biedt deze geen compensatie aan in de vorm van omboeken, een voucher of geldteruggave? En was er op het moment van boeken sprake van code groen of geel voor jouw vakantiebestemming? Dan vergoeden wij onverplicht de annuleringskosten van jouw reis, volgens de polisvoorwaarden van de annuleringsdekking op je doorlopende reisverzekering.

Wij bieden géén vergoeding voor annuleringskosten als je jouw reis zelf hebt geannuleerd. We leggen graag uit waarom: 

 

Stel, je annuleert zelf jouw geboekte reis. De reisorganisatie maakt dan een annuleringsfactuur: je ontvangt een nota voor de annuleringskosten. De reisorganisatie biedt jou in dit geval verder niets aan, zoals compensatie in de vorm van een voucher, tegoedbon of mogelijkheid tot omboeken. De annuleringskosten, zoals vermeld op de nota die je hebt ontvangen, kunnen wij niet vergoeden omdat je in dit geval ‘zelf schade hebt veroorzaakt’. Je hebt namelijk zelf actie ondernomen om te annuleren – met als gevolg annuleringskosten – en niet afgewacht tot de reactie / het voorstel van de reisorganisatie ter compensatie van jouw reis die niet meer door kan gaan. Het feit dat je zelf actie hebt ondernomen, is in strijd met wat we noemen de ‘schadebeperkingsplicht’. 

 

Kortom: kan jouw reis niet doorgaan vanwege de coronacrisis? Annuleer niet zelf, maar ga in overleg met jouw reisorganisatie en bespreek de opties voor een best mogelijke oplossing!

Neem contact op met jouw reisorganisatie of geboekte accommodatie, om te vragen of je de aanbetaling moet doen of dat dit kan worden uitgesteld. Ook kunnen zij toelichten wat je kunt doen als de reis toch niet door kan gaan. Annuleer nooit zelf jouw reis. In dit stappenplan lees je wat je wél kunt doen.

Nee, deze kosten vallen niet onder de dekking van onze Nh1816 doorlopende reisverzekering en worden daarom niet vergoed. Ook niet als je verzekerd bent voor aanvullende medische kosten. Je verplicht laten testen op het coronavirus is namelijk een maatregel van de overheid; dit is geen gedekte gebeurtenis.

 

Let op: word je vlak voor vertrek positief getest op corona en mag je daarom niet reizen? Dan vergoeden wij (onverplicht) jouw annuleringskosten volgens de polisvoorwaarden van jouw annuleringsverzekering. Dit geldt voor alle vakantiereizen (per vliegtuig of ander vervoersmiddel) vanaf 30 juni 2021. Neem contact op met jouw adviseur voor meer informatie.

Nee, deze kosten vallen niet onder de dekking van onze Nh1816 reisverzekering en worden daarom niet vergoed.

 

Meer informatie
Reisorganisaties adviseren om op tijd een afspraak te maken voor de test. Het op tijd in het bezit zijn van de uitslag is namelijk geheel de eigen verantwoordelijkheid van jou als reiziger. Heb je vragen, of hulp nodig? Neem contact op met jouw reisorganisatie.

Nee, wij bieden geen vergoeding. Het niet toegelaten worden op een vlucht vanwege je gezondheid is géén verzekerde gebeurtenis, maar een onderdeel van de voorwaarden van de vervoersmaatschappij. Neem daarom contact op met hen om samen tot een oplossing te komen. 

Op mijn vakantiebestemming

In dit handige overzicht zie je welke dekking wij bieden bij diverse reisadviezen.

Ja, wij bieden vergoeding voor extra verblijfskosten en de kosten voor de nieuwe terugreis. Dit geldt alleen als:

 

  • Jouw partner en/of kind meeverzekerd zijn op de doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking;
  • De reis is geboekt in de periode vóór 30 juni 2021.
  • De doorlopende annuleringsdekking uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken van de vakantie is afgesloten.

Ja, alleen als er géén sprake was van reisadvies code oranje of rood voor jouw bestemming op de dag van jouw vertrek. Was hier wel sprake van? Dan bieden wij geen vergoeding voor repatriëring.

 

Let op: heb jij repatriëring nodig vanwege ziekte, letsel of overlijden, dat niet aan corona is gerelateerd? Dan valt dit standaard onder de dekking bij de Nh1816 doorlopende reisverzekering (rubriek A basisdekking). Ook als er sprake was van reisadvies oranje op de datum van jouw vertrek. 

 

  • Een medische repatriëring (van ziekenhuis buitenland naar ziekenhuis Nederland) regelt de zorgverzekeraar; neem dan contact op met jouw zorgverzekeraar.
  • Repatriëring van ziekenhuis/hotel naar jouw huisadres valt onder de dekking bij de Nh1816 doorlopende reisverzekering. Neem contact op met de Nh1816 Alarmcentrale via telefoonnummer 088 – 1121816.

Wij bieden géén vergoeding voor de extra kosten die je maakt om weer thuis te kunnen komen.

 

Is de reis eerder beëindigd en heb jij de aanvullende dekking ‘Annuleringsverzekering’ op jouw Nh1816 doorlopende reisverzekering? Dan kun je wél een beroep doen op een (pro rata) vergoeding voor de niet gebruikte vakantiedagen. Let op: dit kan alleen als er geen sprake was van reisadvies code oranje of rood op de dag van jouw vertrek! We bieden tot maximaal € 1.500,– per verzekerde, per reis, voor elke niet genoten (ongebruikte) reisdag met een maximum van 40 dagen. Deze vergoeding geldt alleen voor vooraf geboekte en betaalde onderdelen van de reis, niet voor onderdelen die tijdens de reis zijn geboekt.

Nee, wij bieden geen vergoeding. Ook niet als je verzekerd bent voor aanvullende medische kosten. Je verplicht laten testen op het coronavirus is namelijk een maatregel van de overheid; dit is geen verzekerde gebeurtenis.

Mijn reis is geannuleerd

Niet direct. Neem als eerste contact op met jouw reisbureau. Volgens onze voorwaarden geldt dat de reisorganisatie waar jij jouw vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel moet doen voor terugbetaling of compensatie van de annuleringskosten. Dit geldt voor alle reisbureaus, ongeacht of ze zijn aangesloten bij de ANVR of niet. Pas wanneer de vervoerder en/of accommodatieverstrekker geen restitutie biedt, kun je bij Nh1816 terecht. Dan beoordelen wij of je jouw annuleringskosten kunt terugkrijgen. 

Nee, deze kosten vallen bij Nh1816 niet onder de dekking. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij.

Een ESTA is een verplichte reistoestemming om zonder visum naar de Verenigde Staten te mogen reizen. Als het ESTA formulier wordt ingetrokken, biedt Nh1816 geen dekking.

Nee, niet de volledige annuleringskosten. Vouchers en/of tegoedbonnen die een redelijke periode geldig zijn, zijn een op geld te waarderen (financiële) compensatie. Als je volgens onze voorwaarden recht hebt op een vergoeding van annuleringskosten, brengen wij het bedrag van deze compensatie in mindering op onze vergoeding.

Je mag een voucher of tegoedbon niet weigeren als deze een redelijke periode geldig is, bijvoorbeeld een jaar lang. Je mag deze wél weigeren als de voucher of tegoedbon (te) veel beperkingen heeft of voor een hele korte (onredelijke) duur geldig is, bijvoorbeeld twee of drie maanden.

Let op: als je de voucher weigert, betekent dit niet dat je recht hebt op vergoeding van de annuleringskosten via Nh1816. Je hebt namelijk al een aanbod tot vergoeding ontvangen van je reisorganisatie. Accepteer je dit aanbod niet, dan vragen wij jou zelf een andere oplossing te vinden in overleg met je reisorganisatie.

Nee, deze verhuist niet mee. Op het moment dat je de nieuwe reis boekt met de voucher/tegoedbon, moet je een nieuwe kortlopende annuleringsdekking afsluiten op jouw Nh1816-reisverzekering.

Als jouw reis is geboekt bij een ANVR reisbureau, dan vragen wij jou deze vraag met hen te bespreken. Heb je jouw reis zelf samengesteld? Probeer dan de andere geboekte onderdelen in overleg met de aanbieder om te zetten naar een nader te bepalen datum of probeer een tegemoetkoming te verkrijgen in de vorm van restitutie, een voucher of tegoedbon. Lukt dit niet? Neem dan contact op met jouw adviseur.