Coronavirus, reizen & annuleringsdekking: vragen en antwoorden

Wij krijgen veel vragen over het coronavirus en hoe het zit met de Nh1816 doorlopende reisverzekering. De Rijksoverheid geeft het dringende advies om geen reizen te maken of te boeken tot half januari 2021, tenzij strikt noodzakelijk. Vakantie en familiebezoek zijn geen noodzakelijke reizen. Toch op reis? Let op het actuele reisadvies: bij code oranje of rood wordt reizen sterk afgeraden.

  • Bekijk dit stappenplan om te zien wat je kunt doen bij twijfels over jouw geboekte reis. Het belangrijkste advies is om jouw reis nooit zelf te annuleren!
  • Toch op reis? In dit bericht beschrijven we een paar reisscenario’s om toe te lichten welke dekking onze reisverzekering biedt. Bijvoorbeeld wanneer het reisadvies voor jouw bestemming tijdens jouw reis tóch wordt aangepast van code geel naar oranje of rood.
  • In ons blog leggen wij alles uit over reizen, het coronavirus en hoe Nh1816 daarmee omgaat.

We delen hieronder veelgestelde vragen, die wij bij nieuwe updates aanvullen.

Ik heb een reis geboekt en weet nog niet of deze door kan gaan

Wij begrijpen jouw twijfels. De Rijksoverheid geeft het dringende advies om geen reizen te maken of te boeken tot half januari 2021, tenzij strikt noodzakelijk. Vakantie en familiebezoek zijn geen noodzakelijke reizen. Ons advies: annuleer nooit zelf jouw reis, maar ga in overleg met jouw reisorganisatie. Lees in dit stappenplan wat je kunt doen.

Nee, dit valt niet onder de annuleringsdekking van onze Nh1816 doorlopende reisverzekering. Er is namelijk geen sprake van ernstige ziekte, waardoor je nu niet op reis zou kunnen. Annuleer de reis vanwege corona beperkingen nooit zelf! Want ook dan bieden wij géén vergoeding voor jouw annuleringskosten. Wacht op bericht van jouw reisorganisatie of overleg met hen over een oplossing. Lees in dit stappenplan wat je kunt doen bij twijfels over jouw geboekte vakantie.

Wij bieden géén vergoeding voor annuleringskosten als je jouw reis zelf hebt geannuleerd. We leggen graag uit waarom: 

Stel, je annuleert zelf jouw geboekte reis. De reisorganisatie maakt dan een annuleringsfactuur: je ontvangt een nota voor de annuleringskosten. De reisorganisatie biedt jou in dit geval verder niets aan, zoals compensatie in de vorm van een voucher, tegoedbon of mogelijkheid tot omboeken. De annuleringskosten, zoals vermeld op de nota die je hebt ontvangen, kunnen wij niet vergoeden omdat je in dit geval ‘zelf schade hebt veroorzaakt’. Je hebt namelijk zelf actie ondernomen om te annuleren – met als gevolg annuleringskosten – en niet afgewacht tot de reactie / het voorstel van de reisorganisatie ter compensatie van jouw reis die niet meer door kan gaan. Het feit dat je zelf actie hebt ondernomen, is in strijd met wat we noemen de ‘schadebeperkingsplicht’. 

Kortom: kan jouw reis niet doorgaan vanwege de coronacrisis? Annuleer niet zelf, maar ga in overleg met jouw reisorganisatie en bespreek de opties voor een best mogelijke oplossing!

Neem contact op met jouw reisorganisatie of geboekte accommodatie, om te vragen of je de aanbetaling moet doen of dat dit kan worden uitgesteld. Ook kunnen zij toelichten wat je kunt doen als de reis toch niet door kan gaan. Annuleer nooit zelf jouw reis. In dit stappenplan lees je wat je wél kunt doen.

Nee. Om bij Nh1816 Verzekeringen in aanmerking te komen voor het terugkrijgen van annuleringskosten, moet je een doorlopende Nh1816-reisverzekering hebben afgesloten inclusief annuleringsdekking.

Neem contact op met jouw reisorganisatie. Kan jouw reis niet doorgaan? Annuleer niet zelf, maar ga in overleg met de reisorganisatie en bespreek de opties voor een best mogelijke oplossing! Of je jouw annuleringskosten via Nh1816 terug kunt krijgen, hangt af van een aantal voorwoorden. In onze blog leggen wij dit uit.

Alleen binnen de termijn van drie weken kunnen wij annuleringskosten, volgens onze voorwaarden, vergoeden. Let op: het is belangrijk om jouw reis niet zelf te annuleren, maar contact op te nemen met jouw reisorganisatie! Heb je drie weken voor jouw vertrek nog geen bericht ontvangen van jouw reisorganisatie? Neem dan zelf contact op met hen om te overleggen over een vorm van compensatie of andere oplossing. Als dit niet lukt, kun je contact opnemen met jouw adviseur. N.B.: vóór de coronacrisis hanteerden wij een termijn van acht weken. Maar vanwege de huidige onzekere tijd, waarin alle landen in de wereld verschillende regels hanteren op het gebied van veiligheid en reisadviezen, kan er in acht weken veel wijzigen. Daarom hanteren wij nu een termijn van drie weken.

Ja, mits je de aanvullende dekking ‘Annuleringsverzekering’ hebt afgesloten op jouw Nh1816 doorlopende reisverzekering. Daarnaast moet er sprake zijn van ‘onvrijwillig’ werkloos raken.

Ik wil/ga op vakantie naar een land waar nu reisadvies code geel van kracht is

De Rijksoverheid geeft het dringende advies om geen reizen te maken of te boeken tot half januari 2021, tenzij strikt noodzakelijk. Vakantie en familiebezoek zijn geen noodzakelijke reizen. 

Toch op reis naar een land met reisadvies code geel? Houd het actuele reisadvies voor jouw bestemming goed in de gaten op nederlandwereldwijd.nl Wees goed voorbereid: in dit bericht beschrijven we een paar reisscenario’s om toe te lichten welke dekking onze reisverzekering biedt. Bijvoorbeeld wanneer het reisadvies voor jouw bestemming tijdens jouw reis tóch wordt aangepast van code geel naar oranje of rood.

Ja, alléén als er geen sprake was van reisadvies code oranje of rood voor jouw bestemming op de datum van jouw vertrek.

  • Een medische repatriëring (van ziekenhuis buitenland naar ziekenhuis Nederland) regelt de zorgverzekeraar; neem dan contact op met jouw zorgverzekeraar.
  • Repatriëring van ziekenhuis/hotel naar jouw huisadres valt onder de dekking bij de Nh1816 doorlopende reisverzekering (rubriek A basisdekking). Neem contact op met de Nh1816 Alarmcentrale via telefoonnummer 088 – 1121816.

Let op: was er wel sprake van code oranje of rood op jouw vertrekdatum, dan bieden wij geen dekking voor repatriëring.

Het is natuurlijk erg vervelend als je niet direct kan worden geholpen in een buitenlands ziekenhuis. Hier hebben wij als verzekeraar vanuit Nederland geen invloed op. Wel kan de Nh1816 Alarmcentrale jou helpen door je bijvoorbeeld te repatriëren naar Nederland, als dit volgens de arts van de alarmcentrale noodzakelijk is. Repatriëring valt onder de dekking bij de Nh1816 doorlopende reisverzekering (rubriek A basisdekking). Neem contact op met de Nh1816 Alarmcentrale via telefoonnummer 088 – 1121816.

Kun je wel geholpen worden in het ziekenhuis op jouw bestemming? Ziektekosten zijn primair verzekerd op de in Nederland afgesloten ziektekostenverzekering. Zorg daarom voor een goede basisdekking en een aanvullende dekking bij een zorgverzekeraar. Bij de Nh1816 doorlopende reisverzekering kun je kiezen voor de aanvullende dekking ‘Medische kosten’. Deze biedt dekking voor ziektekosten die níet door jouw zorgverzekeraar worden betaald.

Nee, deze kosten vallen niet onder de dekking van onze Nh1816 reisverzekering en worden daarom niet vergoed.

 

Meer informatie
Een aantal landen verplicht reizigers om met behulp van een specifieke coronatest (Covid-19 PCR-test) aan te tonen dat zij niet besmet zijn met het virus. Houd het actuele reisadvies voor jouw reisbestemming in de gaten om te zien of een coronatest verplicht is. De test mag niet langer dan 72 uur voor inreis zijn afgenomen. De kosten voor een test bedragen circa € 150,-. Heb je vragen, of hulp nodig? Neem contact op met jouw reisorganisatie.

Nee, deze kosten vallen niet onder de dekking van onze Nh1816 reisverzekering en worden daarom niet vergoed.

 

Meer informatie
Reisorganisaties adviseren om op tijd een afspraak te maken voor de test. Het op tijd in het bezit zijn van de uitslag is namelijk geheel de eigen verantwoordelijkheid van jou als reiziger. Heb je vragen, of hulp nodig? Neem contact op met jouw reisorganisatie.

Nee, annulering vanwege een positieve coronatest valt niet onder de voorwaarden van onze Nh1816 reisverzekering en annuleringsdekking. Enkel besmetting, met eventueel griepachtige verschijnselen, is namelijk niet voldoende volgens onze voorwaarden. Als je door ernstige ziekte echt niet op reis kunt, kun je mogelijk wel aanspraak maken op vergoeding van de annuleringskosten.

 

Het is natuurlijk heel vervelend en jammer als jouw reis niet door kan gaan. Ons advies: annuleer nooit zelf jouw reis, maar ga in overleg met de reisorganisatie voor een oplossing, zoals omboeking van de reis of een voucher.

Jouw doorlopende Nh1816-reisverzekering blijft geldig als je op reis gaat naar een land waar code geel geldt en waar de grenzen zijn geopend voor toeristen. Maar, let op: wij vergoeden géén schade als aan het begin van jouw reis dusdanige omstandigheden bekend of aanwezig waren, dat het maken van kosten hiervoor redelijkerwijs te verwachten was. Bijvoorbeeld als er een negatief reisadvies met code rood geldt voor een land en jij besluit toch naar dit land te reizen.

Op jouw polisblad, behorende bij de polis voor jouw reisverzekering, zie je welke dekkingen er van kracht zijn op de Nh1816 doorlopende reisverzekering. Je vindt jouw polisblad in de Mijn Omgeving en VerzekeringApp. Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op met jouw adviseur.

Repatriëring (terugkeer naar Nederland vanwege ziekte, letsel of overlijden) valt standaard onder de dekking bij de Nh1816 doorlopende reisverzekering (rubriek A basisdekking). Let op: wil je hier aanspraak op maken op jouw reisbestemming? Neem dan direct contact op met de Nh1816 Alarmcentrale via telefoonnummer 088 – 1121816.

In de aanvullende dekking ‘Annuleringsverzekering’ staat dat, voor vergoeding van annuleringskosten, er sprake moet zijn van een ernstige ziekte waardoor er echt niets anders op zit dan de reis te annuleren. Het coronavirus kan zich in verschillende vormen uiten. Sommige besmette personen hebben geen klachten, anderen krijgen griepachtige klachten en weer anderen worden met ernstige klachten opgenomen in het ziekenhuis. Of er sprake is van een ernstige ziekte hangt dus af van de situatie.

 

Op jouw polisblad en in de Mijn Omgeving en VerzekeringApp kun je zien of de dekking “Annuleringsverzekering’ is afgesloten. Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op met jouw adviseur.

Besmet met het coronavirus? Volg dan de voorschriften op die door de autoriteiten op jouw reisbestemming zijn vastgesteld.

 

Ziektekosten zijn primair verzekerd op de in Nederland afgesloten ziektekostenverzekering. Zorg daarom voor een goede basisdekking en eventueel een aanvullende zorgverzekering. Bovendien kun je bij de Nh1816 doorlopende reisverzekering kiezen voor de aanvullende dekking ‘Medische kosten’. Deze biedt eventueel extra dekking op ziektekosten die níet door jouw zorgverzekeraar worden betaald.

 

Repatriëring valt standaard onder de dekking bij de Nh1816 doorlopende reisverzekering (rubriek A basisdekking). Neem in dit geval direct contact op met de Nh1816 Alarmcentrale via telefoonnummer 088 – 1121816.

Wij bieden géén vergoeding voor de extra kosten die je maakt om weer thuis te kunnen komen.

 

Is de reis eerder beëindigd en heb jij de aanvullende dekking ‘Annuleringsverzekering’ op jouw Nh1816 doorlopende reisverzekering? Dan kun je wél een beroep doen op een (pro rata) vergoeding voor de niet gebruikte vakantiedagen. Let op: dit kan alleen als er geen sprake was van reisadvies code oranje of rood op de dag van jouw vertrek! We bieden tot maximaal € 1.500,– per verzekerde, per reis, voor elke niet genoten (ongebruikte) reisdag met een maximum van 40 dagen. Deze vergoeding geldt alleen voor vooraf geboekte en betaalde onderdelen van de reis, niet voor onderdelen die tijdens de reis zijn geboekt.

Nee, wij bieden géén vergoeding voor de extra kosten die je maakt tijdens jouw verblijf, om weer thuis te kunnen komen. Bijvoorbeeld de kosten van een nieuwe vlucht of omboekkosten voor een andere vlucht naar huis.

We bieden wel een (pro rata) vergoeding tot maximaal € 1.500,– per verzekerde, per reis, voor elke niet genoten (ongebruikte) reisdag met een maximum van 40 dagen. Let op: dit kan alleen als er geen sprake was van reisadvies code oranje of rood op de dag van jouw vertrek! Deze vergoeding geldt alleen voor vooraf geboekte en betaalde onderdelen van de reis, niet voor onderdelen die tijdens de reis zijn geboekt en alléén als je de aanvullende dekking ‘Annuleringsverzekering’ hebt afgesloten op jouw Nh1816 doorlopende reisverzekering.

Het is mogelijk een Nh1816-reisverzekering af te sluiten, maar let op! Met ingang van 20 maart 2020 is door de huidige ontwikkelingen de dekking ‘negatief reisadvies’ uit onze verzekering geschrapt als dit reisadvies het gevolg is van het coronavirus.  Dit geldt voor alle reizen geboekt op of na 20 maart 2020 en verzekeringen die worden gesloten op of na 20 maart 2020.

Wat betekent dit?
Stel: je sluit op of na 20 maart een doorlopende Nh1816-reisverzekering af. De week erna boek je een reis. Ben je voor vertrek toch genoodzaakt deze reis te annuleren vanwege een negatief reisadvies door het coronavirus? Dan bieden wij géén vergoeding voor de annuleringskosten van deze reis. De overige voorwaarden voor annulering blijven wel van kracht, bijvoorbeeld als je jouw reis moet annuleren vanwege ziekte of overlijden van een dierbare, zoals aangegeven in de voorwaarden.

Let bij het boeken van jouw vakantie goed op de actuele reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken

Dit hangt af van de actuele situatie:

Is de grens wel weer opengesteld voor toeristen, ook al is het advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken nog niet aangepast? En is jouw reis vóór 20 maart 2020 geboekt? Dan is het antwoord ja: jouw Nh1816 doorlopende reisverzekering is geldig.

Zijn de grenzen niet geopend en is er nog steeds daadwerkelijk sprake van code oranje of rood? Dan is het antwoord nee: wij bieden geen dekking bij schade via de Nh1816 doorlopende reisverzekering. Je bent zelf verantwoordelijk voor de risico’s tijdens deze reis. Wij vergoeden geen kosten als je bijvoorbeeld in een lockdown situatie terechtkomt. Ook voor repatriëring of bemiddeling voor het terugkeren naar Nederland bieden wij geen vergoeding. Let op: is jouw reis ná 20 maart 2020 geboekt? Dan bieden wij sowieso géén vergoeding voor eventuele aan corona gerelateerde schade.

Raak je op jouw reisbestemming zelf besmet met het coronavirus en word je daar opgenomen in het ziekenhuis? Is jouw zorgverzekeraar niet bereid de medische kosten te vergoeden? Dan vallen die kosten ook niet onder de dekking ‘Medische kosten’ van de Nh1816 doorlopende reisverzekering. Betaalt jouw zorgverzekeraar de ziekenhuiskosten wél, maar niet volledig? Dan bieden wij wel een aanvullende dekking voor deze (niet door de zorgverzekeraar betaalde) kosten.

Mijn reis is inmiddels geannuleerd door de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij

Niet direct. Neem als eerste contact op met jouw reisbureau. Volgens onze voorwaarden geldt dat de reisorganisatie waar jij jouw vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel moet doen voor terugbetaling of compensatie van de annuleringskosten. Dit geldt voor alle reisbureaus, ongeacht of ze zijn aangesloten bij de ANVR of niet. Pas wanneer de vervoerder en/of accommodatieverstrekker geen restitutie biedt, kun je bij Nh1816 terecht. Dan beoordelen wij of je jouw annuleringskosten kunt terugkrijgen. 

Nee, deze kosten vallen bij Nh1816 niet onder de dekking. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij.

Een ESTA is een verplichte reistoestemming om zonder visum naar de Verenigde Staten te mogen reizen. Als het ESTA formulier wordt ingetrokken, biedt Nh1816 geen dekking.

Nee, niet de volledige annuleringskosten. Vouchers en/of tegoedbonnen die een redelijke periode geldig zijn, zijn een op geld te waarderen (financiële) compensatie. Als je volgens onze voorwaarden recht hebt op een vergoeding van annuleringskosten, brengen wij het bedrag van deze compensatie in mindering op onze vergoeding.

Je mag een voucher of tegoedbon niet weigeren als deze een redelijke periode geldig is, bijvoorbeeld een jaar lang. Je mag deze wél weigeren als de voucher of tegoedbon (te) veel beperkingen heeft of voor een hele korte (onredelijke) duur geldig is, bijvoorbeeld twee of drie maanden.

Let op: als je de voucher weigert, betekent dit niet dat je recht hebt op vergoeding van de annuleringskosten via Nh1816. Je hebt namelijk al een aanbod tot vergoeding ontvangen van je reisorganisatie. Accepteer je dit aanbod niet, dan vragen wij jou zelf een andere oplossing te vinden in overleg met je reisorganisatie.

Nee, deze verhuist niet mee. Op het moment dat je de nieuwe reis boekt met de voucher/tegoedbon, moet je een nieuwe kortlopende annuleringsdekking afsluiten op jouw Nh1816-reisverzekering.

Als jouw reis is geboekt bij een ANVR reisbureau, dan vragen wij jou deze vraag met hen te bespreken. Heb je jouw reis zelf samengesteld? Probeer dan de andere geboekte onderdelen in overleg met de aanbieder om te zetten naar een nader te bepalen datum of probeer een tegemoetkoming te verkrijgen in de vorm van restitutie, een voucher of tegoedbon. Lukt dit niet? Neem dan contact op met jouw adviseur.

Ik ben nu in het buitenland

Ja, jouw kortlopende Nh1816-reisverzekering blijft geldig tot de eerstvolgende mogelijkheid dat je kunt terugkeren naar Nederland.

We bieden geen vergoeding voor extra gemaakte kosten tijdens jouw verblijf, zoals de kosten van een nieuwe vlucht of omboekkosten voor een andere vlucht naar huis.

We bieden wel een (pro rata) vergoeding tot maximaal € 1.500,– per verzekerde, per reis, voor elke niet genoten (ongebruikte) reisdag met een maximum van 40 dagen. Deze vergoeding geldt alleen voor vooraf geboekte en betaalde onderdelen van de reis, niet voor onderdelen die tijdens de reis zijn geboekt.