Het coronavirus en de Nh1816 annuleringsdekking: zo zit het

16-7-2021

Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep, dat merken ook onze schadebehandelaars: “Wij krijgen heel veel vragen over het coronavirus, hoe het zit met het annuleren van reizen en of mensen een beroep kunnen doen op hun annuleringsverzekering”, vertelt Hans de Waard, Manager Verzekeringen bij Nh1816 Verzekeringen. 

In dit blog leggen wij uit hoe Nh1816 omgaat met vragen over reizen, de coronabeperkingen en de Nh1816-reisverzekering met annuleringsdekking. 

Laatste update gedaan op 16 juli 2021

Veelgestelde vragen over corona en reis

Bekijk de veelgestelde vragen en onze antwoorden op deze pagina.

Wanneer krijg je jouw annuleringskosten terug?

De coronacrisis heeft een grote impact op ons allemaal. Het is natuurlijk heel jammer als jouw reis niet door kan gaan. Wat te doen? Het belangrijkste advies is om jouw reis niet zelf te annuleren. Ga in overleg met de reisorganisatie voor een passende oplossing! In dit stappenplan zie je wat je kunt doen. 

Wél vergoeding: positieve test corona
Ben jij (of meereizende verzekerden op jouw polis) 24 uur voor vertrek positief getest op corona door een officiële instantie, zoals de GGD? Dan vergoeden wij (onverplicht) jouw annuleringskosten, volgens de polisvoorwaarden van de annuleringsdekking op jouw Nh1816 doorlopende reisverzekering.

  • Reis je naar de Nederlandse Antillen? Dan houden wij rekening met de termijn van 72 uur i.p.v. 24 uur voor vertrek.
  • Spreekt jouw reisorganisatie van een termijn langer dan 24 uur voor vertrek? Dan houden wij daar rekening mee, maar let op: tot maximaal 72 uur voor vertrek.

Let op: deze vergoedingsregeling geldt voor alle vakantiereizen (per vliegtuig of ander vervoersmiddel) vanaf 30 juni 2021. Om aanspraak op vergoeding te kunnen maken geldt:

  • De reis is geboekt in de periode vóór 30 juni 2021.
  • De doorlopende annuleringsdekking is uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken van de vakantie afgesloten.
  • Je moet in ieder geval de boeking- en annuleringsnota kunnen inleveren.
  • Vragen wij om de uitslag van een PCR-test? We accepteren de uitslag van een PCR-test alleen als die is gedaan bij een GGD, ziekenhuis of huisarts.
Wél vergoeding: reisorganisatie biedt geen compensatie bij code rood
Geldt op de vertrekdatum naar jouw vakantiebestemming, op last van de lokale overheid in dat land, voor Nederlandse reizigers een inreisverbod of een quarantaine verplichting omdat Nederland rood gekleurd is op de Europese coronakaart? Neem eerst contact op met jouw reisorganisatie. Biedt deze geen compensatie voor de geannuleerde reis? Dan vergoeden wij onverplicht de annuleringskosten van jouw reis, volgens de polisvoorwaarden van de annuleringsdekking op je doorlopende reisverzekering. Om aanspraak op vergoeding te kunnen maken geldt:
 
  • De reis is geboekt in de periode vóór 30 juni 2021.
  • De doorlopende annuleringsdekking is uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken van de vakantie afgesloten.
  • Je moet in ieder geval de boeking- en annuleringsnota kunnen inleveren.

Géén vergoeding: negatief reisadvies
Per 20 maart 2020 zijn de polisvoorwaarden gewijzigd. Wij bieden géén vergoeding voor annuleringskosten als de reis wordt geannuleerd vanwege een negatief reisadvies (code oranje of rood) door het coronavirus.

Veelgestelde vragen over corona en reis

Bekijk de veelgestelde vragen en onze antwoorden op deze pagina.

Heb je andere vragen? Neem contact op met jouw adviseur!