Het coronavirus en de Nh1816 annuleringsdekking: zo zit het

10-11-2020

Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep, dat merken ook onze schadebehandelaars: “Wij krijgen heel veel vragen over het coronavirus, hoe het zit met het annuleren van reizen en of mensen een beroep kunnen doen op hun annuleringsverzekering”, vertelt Diana Baas, schadebehandelaar bij Nh1816 Verzekeringen. 

In dit blog leggen wij uit hoe Nh1816 omgaat met vragen over reizen, de coronabeperkingen en de Nh1816-reisverzekering met annuleringsdekking. We delen bovendien veelgestelde vragen, die wij bij nieuwe updates aanvullen.

Laatste update gedaan op 10 november 2020

Veelgestelde vragen over corona en reis

Bekijk de veelgestelde vragen en onze antwoorden op deze pagina.

Annuleringsdekking op de Nh1816 doorlopende en kortlopende reisverzekering

Doorlopende annuleringsdekking
Met ingang van 20 maart 2020 is door de huidige ontwikkelingen de annuleringsdekking ‘negatief reisadvies’ geschrapt uit onze doorlopende Nh1816-reisverzekering als deze verband houden met het coronavirus . Dit geldt voor alle reizen geboekt op of na 20 maart 2020 en reisverzekeringen die worden gesloten op of na 20 maart 2020.

Heb jij vóór 20 maart een reis geboekt, wordt of is deze geannuleerd door jouw reisorganisatie vanwege een negatief reisadvies door het coronavirus en wil je een beroep doen op jouw doorlopende Nh1816-reisverzekering? Dan vergoeden wij jouw annuleringskosten alléén als je voldoet aan onze voorwaarden, die wij verderop in dit bericht toelichten.

Kortlopende annuleringsdekking
Bij een kortlopende annuleringsdekking geldt dat er in geen geval dekking is wanneer jouw reis wordt geannuleerd vanwege een negatief reisadvies.

Wanneer krijg je jouw annuleringskosten terug?

De coronacrisis heeft een grote impact op ons allemaal. Het is natuurlijk heel jammer als jouw reis niet door kan gaan. Wat te doen? Het belangrijkste advies is om jouw reis niet zelf te annuleren. Ga in overleg met de reisorganisatie voor een passende oplossing! In dit stappenplan zie je wat je kunt doen. 

Bij Nh1816 Verzekeringen kun je annuleringskosten terugkrijgen onder zes voorwaarden, aangepast per 20 maart 2020:

  1. Je hebt voor 20 maart 2020 een annuleringsdekking verzekerd op je doorlopende Nh1816-reisverzekering.
    Zonder deze aanvullende dekking kun je jouw annuleringskosten helaas niet terugkrijgen. Op je polisblad zie je of jij deze dekking hebt afgesloten. Of vraag jouw adviseur om hulp. De dekking geldt niet voor kortlopende reisverzekeringen.

    Sluit jij ná 20 maart een doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking af? En ben je vervolgens genoodzaakt jouw vakantie te annuleren vanwege een negatief reisadvies door het coronavirus? Dan bieden wij geen vergoeding voor de annuleringskosten.
     
  2. Je hebt vóór 20 maart 2020 jouw reis geboekt.
    Alleen voor reizen die voor deze datum zijn geboekt, kun je een beroep doen op onze annuleringsdekking inzake ‘negatief reisadvies’. Boek je na 20 maart een reis en wordt deze toch geannuleerd door de reisorganisatie? Dan bieden wij geen vergoeding voor de annuleringskosten.
     
  3. Op het moment van boeken gold voor jouw reisbestemming géén negatief reisadvies met code oranje of rood, geclassificeerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken.
    Was er wel sprake van een negatief reisadvies voor jouw reisbestemming op het moment van boeken? Dan bieden wij geen vergoeding voor de annuleringskosten.
     
  4. Op jouw reisbestemming is nu wél sprake van een negatief reisadvies met code oranje of rood, geclassificeerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken.
    Op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken blijf je op de hoogte van actuele reisadviezen. Deze statusupdates houden onze schadebehandelaars ook goed in de gaten om te beoordelen of jij annuleringskosten kunt terugkrijgen.
     
  5. Jouw reis vindt binnen drie weken plaats
    Alleen binnen deze termijn kunnen wij annuleringskosten, volgens onze voorwaarden, vergoeden. Is jouw reis op een later moment in dit jaar gepland? Wacht dan eerst de ontwikkelingen verder af, tot de periode van drie weken is bereikt, voor je definitief besluit jouw reis te annuleren. Houd de adviezen van het RIVM en het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. Vóór de coronacrisis hanteerden wij een termijn van acht weken. Maar vanwege de huidige onzekere tijd, waarin alle landen in de wereld verschillende regels hanteren op het gebied van veiligheid en reisadviezen, kan er in acht weken veel wijzigen. Daarom hanteren wij nu een termijn van drie weken.
     
  6. Jouw reis is wel/niet geboekt bij een ANVR reisbureau.
    Volgens onze voorwaarden vergoeden wij geen annuleringskosten van geannuleerde reizen die via een ANVR reisbureau zijn geboekt. Heb je jouw reis dus wel bij een ANVR reisbureau geboekt? Neem dan contact op met hen. Als je jouw annuleringskosten terug kunt krijgen, kunnen deze (mogelijk) worden uitbetaald door het ANVR reisbureau.

Actueel reisadvies vanwege het coronavirus

Onze Rijksoverheid geeft het dringende advies om geen reizen te maken of te boeken tot half januari 2021, tenzij strikt noodzakelijk. Vakantie en familiebezoek zijn geen noodzakelijke reizen. Toch op reis naar een land met reisadvies code geel?

  • Controleer voor vertrek altijd het actuele reisadvies op Nederlandwereldwijd.nl.
  • Wees goed voorbereid: bekijk in dit bericht twee reisscenario’s om te zien welke dekking de Nh1816 reisverzekering biedt. Bijvoorbeeld als het reisadvies vlak voor of tijdens jouw reis plotseling verandert van code geel naar oranje of rood.

Veelgestelde vragen over corona en reis

Bekijk de veelgestelde vragen en onze antwoorden op deze pagina.

Meer informatie over reizen en het coronavirus

Heb je andere vragen dan in dit bericht beschreven? Neem contact op met jouw adviseur!