Het coronavirus en de Nh1816 annuleringsdekking: zo zit het

23-4-2021

Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep, dat merken ook onze schadebehandelaars: “Wij krijgen heel veel vragen over het coronavirus, hoe het zit met het annuleren van reizen en of mensen een beroep kunnen doen op hun annuleringsverzekering”, vertelt Diana Baas, schadebehandelaar bij Nh1816 Verzekeringen. 

In dit blog leggen wij uit hoe Nh1816 omgaat met vragen over reizen, de coronabeperkingen en de Nh1816-reisverzekering met annuleringsdekking. 

Laatste update gedaan op 23 april 2021

Veelgestelde vragen over corona en reis

Bekijk de veelgestelde vragen en onze antwoorden op deze pagina.

Wanneer krijg je jouw annuleringskosten terug?

De coronacrisis heeft een grote impact op ons allemaal. Het is natuurlijk heel jammer als jouw reis niet door kan gaan. Wat te doen? Het belangrijkste advies is om jouw reis niet zelf te annuleren. Ga in overleg met de reisorganisatie voor een passende oplossing! In dit stappenplan zie je wat je kunt doen. 

Positieve test corona

Ben je kort voor vertrek positief getest op corona? Dan vergoeden wij (onverplicht) jouw annuleringskosten, volgens de polisvoorwaarden van jouw annuleringsverzekering. Let op! Dit geldt alleen voor vliegreizen vanaf 23 april 2021. Neem contact op met jouw adviseur voor meer informatie.

Andere redenen

Is er sprake van een andere, aan corona gerelateerde, reden waardoor jouw reis niet door kan gaan? Onder deze zes voorwaarden kun je een beroep doen op jouw annuleringsverzekering:

  1. Je hebt voor 20 maart 2020 een annuleringsdekking verzekerd op je doorlopende Nh1816-reisverzekering.
    Zonder deze aanvullende dekking kun je jouw annuleringskosten helaas niet terugkrijgen. Op je polisblad zie je of jij deze dekking hebt afgesloten. Of vraag jouw adviseur om hulp. De dekking geldt niet voor kortlopende reisverzekeringen.

    Sluit jij ná 20 maart een doorlopende reisverzekering met annuleringsdekking af? En ben je vervolgens genoodzaakt jouw vakantie te annuleren vanwege een negatief reisadvies door het coronavirus? Dan bieden wij geen vergoeding voor de annuleringskosten.
     
  2. Je hebt vóór 20 maart 2020 jouw reis geboekt.
    Alleen voor reizen die voor deze datum zijn geboekt, kun je een beroep doen op onze annuleringsdekking inzake ‘negatief reisadvies’. Boek je na 20 maart een reis en wordt deze toch geannuleerd door de reisorganisatie? Dan bieden wij geen vergoeding voor de annuleringskosten.
     
  3. Op het moment van boeken gold voor jouw reisbestemming géén negatief reisadvies met code oranje of rood, geclassificeerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken.
    Was er wel sprake van een negatief reisadvies voor jouw reisbestemming op het moment van boeken? Dan bieden wij geen vergoeding voor de annuleringskosten.
     
  4. Op jouw reisbestemming is nu wél sprake van een negatief reisadvies met code oranje of rood, geclassificeerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken.
    Op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken blijf je op de hoogte van actuele reisadviezen. Deze statusupdates houden onze schadebehandelaars ook goed in de gaten om te beoordelen of jij annuleringskosten kunt terugkrijgen.
     
  5. Jouw reis vindt binnen drie weken plaats
    Alleen binnen deze termijn kunnen wij annuleringskosten, volgens onze voorwaarden, vergoeden. Is jouw reis op een later moment in dit jaar gepland? Wacht dan eerst de ontwikkelingen verder af, tot de periode van drie weken is bereikt, voor je definitief besluit jouw reis te annuleren. Houd de adviezen van het RIVM en het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. Vóór de coronacrisis hanteerden wij een termijn van acht weken. Maar vanwege de huidige onzekere tijd, waarin alle landen in de wereld verschillende regels hanteren op het gebied van veiligheid en reisadviezen, kan er in acht weken veel wijzigen. Daarom hanteren wij nu een termijn van drie weken.
     
  6. Jouw reis is wel/niet geboekt bij een ANVR reisbureau.
    Volgens onze voorwaarden vergoeden wij geen annuleringskosten van geannuleerde reizen die via een ANVR reisbureau zijn geboekt. Heb je jouw reis dus wel bij een ANVR reisbureau geboekt? Neem dan contact op met hen. Als je jouw annuleringskosten terug kunt krijgen, kunnen deze (mogelijk) worden uitbetaald door het ANVR reisbureau.

Veelgestelde vragen over corona en reis

Bekijk de veelgestelde vragen en onze antwoorden op deze pagina.

Heb je andere vragen? Neem contact op met jouw adviseur!