mannen planten boom

Van onbewust naar bewust duurzaam

17 mei 2023

Duurzaam ondernemen is een steeds belangrijker wordend onderwerp binnen het bedrijfsleven en de financiële dienstverlening. Ondernemers zijn steeds bewuster van hun impact op het milieu, de maatschappij en de economie. Duurzaam ondernemen gaat niet alleen om het verminderen van uitstoot en afval, maar ook om het creëren van waarde op de lange termijn voor alle belanghebbenden. Ook is er een toenemende vraag naar transparantie en verantwoording. Dat zie je ook in de financiële dienstverlening en bij ons aangesloten adviseurs. Bij Nh1816 vinden we het belangrijk dat we allemaal ons steentje bijdragen aan een duurzamere wereld. Daarom is het goed om te kijken waar je als financieel dienstverlener kunt verbeteren of in kaart te brengen wat je al doet als het gaat om duurzaam ondernemen. Want misschien onderneem jij onbewust al veel duurzamer dan je in eerste instantie dacht? 

 

Toenemende vraag naar transparantie en verantwoording 

Als verzekeraar ontvangen wij van adviseurs en verzekerden met grote regelmaat de vraag; hoe duurzaam is Nh1816? Het is een maatschappelijk thema dat leeft onder consumenten. Zij spannen zich meer en meer in om hun steentje bij te dragen. Door zelf energie op te wekken, auto’s te kopen die minder uitstoten, bewust groener in te kopen en zij dagen ook bedrijven uit om mee te doen. Bijvoorbeeld door actief de vraag te stellen; hoe duurzaam ben jij bezig? Voor ons als verzekeraar is het een constante wisselwerking. We moeten verzekeringsoplossingen bieden die aansluiten bij de behoefte en portemonnee van onze klanten, maar we willen ook uitdagen om duurzamere keuzes te maken. Hoe pak je dat aan? 

 

Uitdagen om duurzamere keuzes te maken 

Bij Nh1816 zie je de uitdaging om duurzamere keuzes te maken onder andere terug bij schadeherstel. In het verleden kreeg je bij autoschadeherstel bijvoorbeeld standaard een leenauto. Dat kan nog steeds, maar de optie leenfiets wordt ook aangeboden. Mobiele apparaten herstellen we steeds vaker dan dat we ze afschrijven en een schadebedrag uitkeren. We merken dat consumenten ook steeds meer gebruik maken van duurzamer schadeherstel. Het gaat ons om de bewustwording. Dat er keuzes zijn en dat de ene keuze duurzamer is dan de andere. Op die manier kan er een sneeuwbaleffect ontstaan.  

 

Alles moet groen 

Maar wat is dan groen? Zonnepanelen wekken stroom op. Qua energieverbruik is dat een duurzame keuze. Maar als er brand ontstaat levert een dak met zonnepanelen meer milieuschade op dan een dak zonder zonnepanelen. Als verzekeraar stimuleren wij verduurzaming en kijken we tegelijkertijd naar de risico’s, gevolgschade, verzekerbaarheid en benodigde premies. Wat nu precies duurzaam en/of groen is en welke keuzes daarbij horen, daar worstelen we zelf ook dagelijks mee.  

 

De duurzame keuze kost meer 

Dat kan, maar hoe relevant is dat? Gaat het om de prijs of om de lange termijn effecten? De keuzes die klanten maken zullen per product of dienst verschillen. Je ziet steeds meer initiatieven waar je de impact op het klimaat kunt compenseren. Dat is een tijdelijke oplossing als er geen geschikt alternatief is. Als er wel een duurzamere optie is, waar vervanging wellicht niet het uitgangspunt is maar reparatie wel, wat houdt je dan tegen? Om duurzamere keuzes te kunnen maken moet je als klant wel een keuze hebben. Als jouw aanbod aansluit bij wat jouw klanten belangrijk vinden, dan zou het de (meer)prijs waard moeten zijn. 

 

Duurzame relaties 

Duurzaam ondernemen gaat niet alleen over milieu en klimaat. Maar ook over duurzame relaties. Met jouw leveranciers, klanten, personeel en gemeenschap. Investeer je daarin? Een duurzame klantrelatie gaat verder dan goed advies en hulp bij schade. Laat zien dat je er bent voor jouw relaties en de lokale samenleving. Vertel je eigen verhaal, daarmee boei en (ver)bind je mensen.  Een ander voorbeeld is de mate waarin je betrokken bent bij het welzijn van anderen. Of onderneem initiatieven om je omgeving beter te maken. Doneer aan een lokaal goed doel of organiseer een initiatief dat mensen bij elkaar brengt. Bij Nh1816 helpen we bij ons aangesloten adviseurs om hun maatschappelijke dromen waar te maken. We investeren kennis, tijd en geld in lokale initiatieven om goed te doen voor een ander. Vanuit Nh1816 investeren wij in maatschappelijk partners zoals de KNRM, Carré, Openluchtmuseum etc. Met onze donaties kunnen ze langgekoesterde wensen in vervulling laten gaan, We investeren hiermee ook in behoud van Nederlands cultureel en historisch erfgoed. Maar wel met als doel een structurele toegevoegde waarde leveren. Want dat maakt voor ons een relatie duurzaam.  

 

De meerwaarde van samen 

We gaan als ondernemers, maar ook als consumenten, allemaal door dezelfde leercurve. Door elkaar te helpen kunnen we versnellen. Door ervaringen te delen kunnen we van elkaar leren. En door echt naar elkaar te luisteren versterken we onze band. Om te kunnen groeien is er ruimte nodig.  

 

“Je moet elkaar helpen en de kans geven om te verbeteren.” (Janwillem Swart) 

 

Ook wij kunnen het niet alleen. Samen met samenwerkende adviseurs vormen wij de distributieketen naar de klant. Er is vraag en aanbod dat door de adviseur vertaald moet worden. Wat is de behoefte van zijn klant en welke product en aanbieder passen daarbij? De mate waarin onze aangesloten kantoren duurzaam bewuster meenemen in het advies zal belangrijker worden. 

 

In ontwikkeling 

Het onderwerp duurzaam is bij Nh1816 altijd in ontwikkeling. We laten ons voeden door succesverhalen, wet- & regelgeving en gebruiken ons gezonde verstand. Nuchter als we zijn, zien we de noodzaak om het onderwerp beet te pakken. Om ook ons steentje bij te dragen aan een duurzamere verzekeringsbranche.  

 

Omarm het thema duurzaam 

Dompel jezelf onder in het thema en breng in kaart welke duurzame keuzes jij als ondernemer al gemaakt hebt. Je zult zien als je eenmaal gaat schrijven dat je al veel meer doet dan je had verwacht. Benoem vervolgens 3 tot 5 doelen waarmee je aan de slag wil. Betrek ook je personeel hierbij, want die verandering bereik je samen. Voor inspiratie kun je onder andere terecht op de website van INSVER. Zij zetten zich ervoor in dat de verzekeringsbranche sneller en beter verduurzaamt. Kijk wat bij je past en wat haalbaar is. Doelen mogen zeker ambitieus zijn, maar het cliché is ook waar. Alle beetjes helpen.   

 

Van onbewust naar bewust duurzaam 

De eerste stap zit in bewustwording. Wat doe je allemaal al? Wat zou je nog meer willen doen? Wat zou je nog meer kunnen doen? Wat heb je daarvoor nodig? Wie heb je daarvoor nodig? Zie je het belang van duurzaam ondernemen? Wees creatief, heb lef maar maak het jezelf niet te moeilijk. Duurzaam ondernemen is leuk en dankbaar. Waar wacht je nog op? 

 

Verder lezen over Nh1816 en het thema duurzaam? Dat kan op nh1816.nl/duurzaam.  

 

Dit artikel van auteur Janwillem Swart Senior Commercieel Manager bij Nh1816 Verzekeringen is geplaatst in Adfiz Magazine #21.

Naar boven